top of page
eidiko mathisiako.jpg

ΠΟΤΕ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΕΙΔΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ;

Οι γονείς ή οι εκπαιδευτικοί ενδέχεται να παρατηρήσουν κάποιες από τις παρακάτω δυσκολίες που καθιστούν απαραίτητη μια εκπαιδευτική αξιολόγηση και πιθανή ένταξη σε εξατομικευμένο πρόγραμμα:

 Δυσκολίες στην Ανάγνωση

  • Αργός ή μη σταθερός ρυθμός ανάγνωσης.

  • Υπερβολική χρήση του δακτύλου για την παρακολούθηση του κειμένου.

  • Αντικαταστάσεις, παραλείψεις, προσθήκες ή αντιστροφές γραμμάτων, συλλαβών και λέξεων.

  • Δυσκολία στην αναγνώριση ή εκφορά ασυνήθιστων και πολυσύλλαβων λέξεων.

  • Παράλειψη ή αντικατάσταση φθόγγων ή συλλαβών σε λέξεις.

  • Παράλειψη ή επανάληψη σειρών κατά την ανάγνωση.

Δυσκολίες στη Γραφή και τον Γραπτό Λόγο

  • Αντικατάσταση, αντιστροφή ή παράλειψη γραμμάτων και συλλαβών κατά τη γραφή.

  • Καθρεπτική γραφή (π.χ. ε → 3).

  • Παραλείψεις καταλήξεων ή φωνολογικών στοιχείων.

  • Δυσανάγνωστη γραφή και ακαταστασία στο τετράδιο.

  • Παραλείψεις σημείων στίξης.

  • Δυσκολία στην εφαρμογή ορθογραφικών κανόνων.

  • Δυσκολίες στον γραπτό λόγο:

    • Φτωχό λεξιλόγιο και περιορισμένη έκφραση ιδεών.

    • Ανοργάνωτη σκέψη και αδυναμία δομής (αρχή–μέση–τέλος).

    • Λανθασμένη χρήση συντακτικών δομών και συνδετικών λέξεων.

Δυσκολίες στα Μαθηματικά

  • Δυσκολία στην κατανόηση της ποσότητας, της αριθμητικής σειράς, της μέτρησης.

  • Δυσκολίες στην κατανόηση προβλημάτων και επιλογή σωστής διαδικασίας επίλυσης.

  • Λάθη σε κάθετες πράξεις λόγω κακής διάταξης ή παραλείψεων.

  • Ελλείμματα στην προπαίδεια, πρόσθεση, αφαίρεση, πολλαπλασιασμό, διαίρεση.

Επιπρόσθετες Δυσκολίες

  • Δυσκολία στη διάκριση δεξιάς–αριστερής πλευράς.

  • Σύγχυση κυρίαρχου ματιού, χεριού ή ποδιού.

  • Δυσκολία στο χωροχρονικό προσανατολισμό, στη σειροθέτηση και στην αντίληψη χρόνου.

  • Αδυναμία στη διάκριση σχημάτων, συμβόλων, μορφών (οπτικο-αντιληπτικές δεξιότητες).

  • Αδύναμη βραχυπρόθεσμη μνήμη.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

Η αξιολόγηση πραγματοποιείται από ειδικούς παιδαγωγούς και περιλαμβάνει τη λήψη αναπτυξιακού και μαθησιακού ιστορικού, παρατήρηση του παιδιού και τη χορήγηση σταθμισμένων και άτυπων εργαλείων αξιολόγησης. Χρησιμοποιούνται, μεταξύ άλλων, εργαλεία όπως το Αθηνά Τεστ, το ΛαΤω και το Detroit Test of Learning Aptitude, ανάλογα με την ηλικία και το προφίλ του παιδιού.

Βάσει των ευρημάτων σχεδιάζεται ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα μαθησιακής ενίσχυσης, το οποίο εστιάζει στα ελλείμματα του παιδιού, ενισχύει τις δυνατότητες του και αξιοποιεί τα ενδιαφέροντά του. Η παρέμβαση γίνεται μέσω διαδραστικών και παιγνιωδών δραστηριοτήτων, ενισχύοντας παράλληλα δεξιότητες οργάνωσης, συγκέντρωσης και αυτονόμησης.

Η συνεργασία με την οικογένεια, το σχολικό πλαίσιο και άλλους επαγγελματίες είναι καθοριστική για την επιτυχία της παρέμβασης και τη γενίκευση των δεξιοτήτων σε όλα τα περιβάλλοντα του παιδιού.

TheraNest_ICONS_UNTITLED-04.png

Ειδική Διαπαιδαγώγηση

Η ειδική διαπαιδαγώγηση απευθύνεται σε παιδιά και εφήβους που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην απόκτηση μαθησιακών δεξιοτήτων, όπως η ανάγνωση, η γραφή, τα μαθηματικά και η παραγωγή γραπτού λόγου. Οι δυσκολίες αυτές μπορεί να προκύπτουν είτε στο πλαίσιο ειδικών μαθησιακών δυσκολιών (π.χ. δυσλεξία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, δυσαριθμησία), είτε ως δευτερογενείς συνέπειες άλλων αναπτυξιακών ή γνωστικών δυσκολιών, όπως η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ), οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), η βαρηκοΐα ή και η Ειδική Γλωσσική Διαταραχή.

Στόχος της ειδικής διαπαιδαγώγησης είναι η ενίσχυση των γνωστικών, μαθησιακών και μεταγνωστικών δεξιοτήτων του παιδιού, η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης και της εμπιστοσύνης στις δυνατότητές του, καθώς και η καλλιέργεια θετικής στάσης απέναντι στη μάθηση. Επικεντρωνόμαστε στην ενίσχυση της συναισθηματικής και κοινωνικής ανάπτυξης του παιδιού, παρέχοντας τα εργαλεία που χρειάζεται για να αντιμετωπίσει τις καθημερινές προκλήσεις με αυτοπεποίθηση.

Η παρέμβαση σχεδιάζεται εξατομικευμένα, με βάση τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα κάθε παιδιού, και βασίζεται στη δημιουργία μιας θετικής και υποστηρικτικής σχέσης με τον ειδικό παιδαγωγό. Σε κάθε πρόγραμμα δίνεται έμφαση στη συνεργασία με την οικογένεια, το σχολείο και τους υπόλοιπους επαγγελματίες που εμπλέκονται στη φροντίδα του παιδιού, ώστε να διασφαλίζεται η συνέπεια και η γενίκευση των στόχων σε όλα τα περιβάλλοντα.

bottom of page