
Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Η οικογένεια είναι αναπόσπαστο κομμάτι της θεραπευτικής διαδικασίας. Οι γονείς ενημερώνονται τακτικά για την πρόοδο του παιδιού και λαμβάνουν πρακτικές κατευθύνσεις για την ενίσχυση της επικοινωνίας στο σπίτι. Ο στόχος μας είναι η θεραπεία να επεκτείνεται και πέρα από τη συνεδρία, στην καθημερινότητα του παιδιού.
ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ ΓΙΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
Οι παρακάτω παρατηρήσεις από το οικογενειακό ή σχολικό περιβάλλον μπορούν να αποτελέσουν σημαντικά σημάδια ότι ένα παιδί μπορεί να ωφεληθεί από λογοθεραπευτική αξιολόγηση και παρέμβαση:
Δυσκολίες στην Ομιλία (Άρθρωση – Φωνολογική Επεξεργασία)
Αντικαθιστά φωνήματα (π.χ. λέει «τάλα» αντί για «καλά»)
Παραλείπει ή προσθέτει φωνήματα (π.χ. «πατο» αντί για «παππούς»)
Παραμορφώνει ήχους (π.χ. έντονο σίγμα ή ρο)
Η ομιλία του δεν είναι κατανοητή από άτομα εκτός οικογένειας
Διατηρεί «μωρουδίστικη» ομιλία μετά τα 4 έτη
Παρουσιάζει τραυλισμό (κολλήματα, επαναλήψεις, επιμηκύνσεις ή μπλοκαρίσματα)
Δυσκολίες στην Κατανόηση (Δεκτικός Λόγος)
Δεν ανταποκρίνεται σε απλές οδηγίες
Δυσκολεύεται να κατανοήσει ιστορίες ή ερωτήσεις
Δεν δείχνει ή κατονομάζει αντικείμενα όταν του ζητηθεί
Χρειάζεται επανειλημμένες εξηγήσεις
Δυσκολίες στην Έκφραση (Εκφραστικός Λόγος)
Χρησιμοποιεί περιορισμένο λεξιλόγιο
Δυσκολεύεται στη σύνταξη σωστών προτάσεων
Χρησιμοποιεί αόριστες λέξεις («αυτό», «εκείνο»)
Αργεί να μιλήσει (π.χ. λέξεις μετά τους 18 μήνες, φράσεις μετά τα 2–3 έτη)
Αδυνατεί να διηγηθεί απλά γεγονότα ή να περιγράψει εικόνες
Δυσκολίες στην Επικοινωνία & Κοινωνική Αλληλεπίδραση
Δεν ζητά βοήθεια, δεν κάνει ερωτήσεις
Αποφεύγει ή δεν διατηρεί βλεμματική επαφή
Δεν ξεκινά ή δεν διατηρεί συζήτηση
Δυσκολεύεται να κατανοήσει χιούμορ ή σχήματα λόγου
Έχει μονότονη ή ασυνήθιστη φωνή
Δυσκολίες στη Σίτιση – Κατάποση – Αισθητηριακή Επεξεργασία
Δυ σκολία με στερεές τροφές ή έντονη επιλεκτικότητα
Πνίγεται ή βήχει κατά την κατάποση
Δυσκολεύεται να μασήσει ή κρατά το φαγητό στο στόμα
Δεν αντέχει υφές (π.χ. τραγανές ή κρεμώδεις τροφές)
Συνοδά Αναπτυξιακά ή Νευροαναπτυξιακά Προφίλ
Διάγνωση ΔΑΦ (διαταραχή αυτιστικού φάσματος)
ΔΕΠΥ
Νοητική υστέρηση
Βαρηκοΐα
Γενετικά σύνδρομα (π.χ. σύνδρομο Down)
Ιστορικό αναπτυξιακής καθυστέρησης
Δίγλωσσο περιβάλλον με ανησυχίες για την εξέλιξη του λόγου
ΣΕ ΠΟΙΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΓΝΩΣΕΙΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΝΟΜΑΣΤΕ;
Η ομάδα λογοθεραπείας του TheraNest υποστηρίζει παιδιά που παρουσιάζουν δυσκολίες λόγου, ομιλίας και επικοινωνίας, είτε αυτές προκύπτουν αυτοτελώς, είτε ως συνοδευτικά συμπτώματα σε ένα ευρύτερο αναπτυξιακό ή νευρολογικό πλαίσιο.
Απευθυνόμαστε σε παιδιά με:
Καθυστέρηση λόγου ή/και ομιλίας, χωρίς οργανικό αίτιο
Διαταραχές άρθρωσης και φωνολογικής επεξεργασίας, με αντικαταστάσεις ή παραλείψεις ήχων
Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (SLI / DLD – Developmental Language Disorder) με ελλείμματα στην κατανόηση, την έκφραση και την οργάνωση του λόγου
Διαταραχές ροής του λόγου, όπως τραυλισμό ή ταχυλαλία
Διαταραχή αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ), με έμφαση στην ενίσχυση της πρόθεσης και λειτουργικότητας της επικοινωνίας
Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ), με δυσκολίες στην ακουστική επεξεργασία, την οργάνωση του λόγου και την προσοχή κατά την ακρόαση
Βαρηκοΐα ή απώλεια ακοής, με ή χωρίς ακουστικά/κοχλιακό εμφύτευμα, όπου δουλεύουμε παράλληλα λόγο, φωνολογία και ακουστική διάκριση
Νοητική υστέρηση ή συνοδά σύνδρομα (όπως σύνδρομο Down, σύνδρομο Williams, Rett κ.ά.), όπου δίνουμε έμφαση σε εξατομικευμένες μορφές επικοινωνίας και νοηματοδοτημένο λόγο
Δυσκολίες σίτισης, μάσησης και κατάποσης
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ
Η αξιολόγηση αποτελεί το πρώτο και καθοριστικό βήμα στη λογοθεραπευτική διαδικασία, καθώς θέτει τα θεμέλια για τον σχεδιασμό μιας αποτελεσματικής και εξατομικευμένης παρέμβασης. Στο TheraNest, προσεγγίζουμε τη διαγνωστική διαδικασία με πολυδιάστατο τρόπο, ώστε να διαμορφώσουμε μια πλήρη εικόνα των γλωσσικών, επικοινωνιακών και λειτουργικών δεξιοτήτων κάθε παιδιού.
Η διαδικασία προσαρμόζεται στην ηλικία, τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες του παιδιού και μπορεί να περιλαμβάνει:
Χρήση σταθμισμένων και άτυπων αξιολογητικών εργαλείων, που διερευνούν την κατανόηση και έκφραση λόγου, την άρθρωση, τη φωνή, τη ροή της ομιλίας και τη γενικότερη επικοινωνιακή συμπεριφορά του παιδιού.
Παρατήρηση μέσα από το παιχνίδι και φυσικές αλληλεπιδράσεις, ώστε να αποτυπωθεί η αυθόρμητη χρήση της γλώσσας και η επικοινωνία σε μη τυπικές συνθήκες.
Συλλογή πληροφοριών από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, μέσω συνεντεύξεων και ερωτηματολογίων, με στόχο την κατανόηση της λειτουργικότητας του παιδιού στο σπίτι και στο σχολείο.
Ανάλυση στοματοπροσωπικών λειτουργιών, όπως η αναπνοή, η κατάποση, η κινητικότητα των αρθρωτών (γλώσσα, χείλη, γνάθος).
Κλινική παρατήρηση και λειτουργική ανάλυση, όπου αξιολογείται η δεκτικότητα σε ερεθίσματα, η αισθητηριακή επεξεργασία και η κοινωνική αλληλεπίδραση.
Η αξιολόγηση ολοκληρώνεται με αναλυτική ανατροφοδότηση προς την οικογένεια και την παρουσίαση ενός προτεινόμενου θεραπευτικού πλάνου, διαμορφωμένου με βάση το αναπτυξιακό προφίλ, τα δυνατά σημεία και τις ανάγκες του κάθε παιδιού.
ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ – ΜΕΘΟΔΟΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ
Αξιοποιούμε επιστημονικά τεκμηριωμένες θεραπευτικές προσεγγίσεις, προσαρμοσμένες στις ανάγκες και το δυναμικό του κάθε παιδιού. Η θεραπευτική παρέμβαση σχεδιάζεται με βάση το αναπτυξιακό προφίλ του παιδιού και μπορεί να περιλαμβάνει στοιχεία από σύγχρονες μεθοδολογίες όπως:
Αναπτυξιακές και λειτουργικές προσεγγίσεις, που ενισχύουν τη φυσική εξέλιξη του λόγου μέσα από το παιχνίδι και την καθημερινή αλληλεπίδραση.
Δομημένες γλωσσικές παρεμβάσεις, με στόχο την κατανόηση και χρήση της γλώσσας σε επίπεδο λέξης, φράσης και πρότασης.
Φωνολογική εκπαίδευση και γλωσσικές ασκήσεις, για την ενίσχυση της επίγνωσης των φωνημάτων, της οργάνωσης του λόγου και της αφηγηματικής ικανότητας.
Μυολειτουργικές τεχνικές και αισθητηριακή σίτιση, για την υποστήριξη δυσκολιών στον στοματοπροσωπικό έλεγχο ή στη λήψη τροφής.
Εναλλακτικά και ενισχυτικά συστήματα επικοινωνίας, όπως το PECS, για την ενίσχυση της πρωτοβουλίας και της λειτουργικότητας στην επικοινωνία.
Εξειδικευμένες μέθοδοι όπως το PROMPT, το DIR/Floortime ή το Lidcombe Program, εφαρμόζονται όπου ενδείκνυται και εφόσον αντιστοιχούν στο προφίλ και τις ανάγκες του παιδιού.
Παιχνίδι (Δομημένο και Ελεύθερο) ως Βασικό Εργαλείο Μάθησης. Το παιχνίδι αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της θεραπείας, προσαρμοσμένο στις ανάγκες κάθε παιδιού. Μέσα από το ελεύθερο ή καθοδηγούμενο παιχνίδι, το παιδί μαθαίνει να επικοινωνεί, να συνεργάζεται και να αναπτύσσει τον λόγο του φυσικά.

Λογοθεραπεία
Η λογοθεραπεία είναι μια εξειδικευμένη επιστήμη που εστιάζει στη διάγνωση, παρέμβαση και αποκατάσταση διαταραχών λόγου, ομιλίας, επικοινωνίας, φωνής και σίτισης. Η λογοθεραπευτική παρέμβαση βασίζεται σε εξατομικευμένα θεραπευτικά πλάνα, επιστημονικά τεκμηριωμένες προσεγγίσεις και μια βαθιά κατανόηση των αναπτυξιακών αναγκών κάθε παιδιού. Το κάθε παιδί έχει τη δική του φωνή κι εμείς είμαστε εδώ για να τη βοηθήσουμε να βρει το χώρο και τον τρόπο να εκφραστεί, πάντα με σεβασμό στον δικό του ρυθμό ανάπτυξης.
Η έγκαιρη αναγνώριση και υποστήριξη των δυσκολιών επικοινωνίας μπορεί να ενισχύσει ουσιαστικά την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη, τη μαθησιακή πορεία και την κοινωνική ένταξη του παιδιού.